Az ötödikes fiam jó jegyeket hoz, mégis minden dolgozat előtt gyomorgörcse van, alig alszik, és reggel sírva indul iskolába. Mitől lehet ez, és hogyan segíthetek neki?
Kedves Henrietta,
bár kívülről úgy tűnhet, hogy egy jól teljesítő tanulónak nincs oka szorongani, valójában éppen ezeknél a gyerekeknél jelenhet meg fokozott nyomás, hiszen gyakran érzik úgy, hogy mindig meg kell felelniük – önmaguknak, a tanáraiknak, a szüleiknek. A jó teljesítmény fenntartása, a hibázástól való félelem, az állandó elvárások olyan belső feszültséget keltenek, amely hosszú távon testi tünetekhez is vezethet: fejfájás, hasfájás, alvászavar, reggeli rosszullétek.
Az iskolai szorongás nem ritka, különösen a felső tagozat elején, amikor a gyerekek egyszerre szembesülnek a megnövekedett követelményekkel és azzal, hogy a tanárok egyre nagyobb önállóságot várnak el tőlük. A szorongás önmagában nem feltétlenül rossz – egy bizonyos szintű feszültség még segítheti is a teljesítményt –, de ha túllépi a gyerek tűréshatárát, akkor épp az ellenkező hatást váltja ki: gátolja a gondolkodást, csökkenti az önbizalmat, és megingathatja a tanuláshoz való viszonyt.
Szülőként azonban nagyon sokat tehet ilyenkor! Először is érdemes eltolnia a fókuszt a jegyekről a próbálkozás, a folyamat értékelése felé. Ha a gyermeke azt érzi, hogy nem a tökéletesség, hanem a tanulás a fontos, csökkenhet a szorongása. Segítség lehet az is, ha közösen készítenek egy egyszerű tanulási tervet, amiben a pihenésnek is van helye, és amelynek célja nem a tökéletes eredmény, hanem a biztonságos felkészülés. Fontos, hogy meghallgassa a gyermekét, segítsen neki szavakba önteni a félelmeit, és ne bagatellizálja el az érzéseit! Ha azt mondja, hogy „Félek a dolgozattól.”, ne azzal válaszoljon, hogy „De hát te mindig ötöst írsz!”, hanem próbálja megérteni, pontosan mitől fél.
A pedagógusokkal való együttműködés is kulcsfontosságú. Érdemes jeleznie a tanároknak, ha tartós szorongást tapasztal, és megkérni őket arra, hogy segítsenek pozitív visszajelzésekkel csökkenteni a nyomást. Ha úgy látja, hogy a gyermeke szorongása nem enyhül, sőt fokozódik, érdemes az iskolapszichológushoz fordulni. Már néhány célzott beszélgetés, relaxációs technika vagy viselkedési stratégia is sokat segíthet abban, hogy gyermeke újra biztonságban érezze magát az iskolai helyzetekben.
A legfontosabb üzenet, amit szülőként közvetíthet: nem az a lényeg, hogy mindig minden sikerüljön, hanem az, hogy nem baj, ha nem sikerül. A gyerekek önértékelése nagy részben abból épül fel, amit mi tükrözünk feléjük. Ha azt látják, hogy akkor is értékesek, ha hibáznak, megtanulják, hogy a szorongásuk kezelhető. Türelemmel és odafigyeléssel sokat segíthet gyermekének a mindennapi stresszhelyzetek kezelésében.
Fotó: freepik
A Teljesítményszorongás – Hogyan segítsünk? bejegyzés először a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat jelent meg.